ایجاد تشکل های صنفی برای پیگیری مطالبات فرشبافان کشور ضروری است

رئیس مرکز ملی فرش ایران بر ضرورت ایجاد تشکل و انجمن های صنفی و تخصصی این حوزه با هدف ساماندهی مطالبات فرشبافان در کشور و به خصوص استان مرکزی به عنوان قطب رنگرزی تاکید کرد

به گزارش دبنا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ، «فرح ناز رافع» روز سه شنبه در سفر به ساوه و در جلسه ای که با هدف بررسی مسائل و مشکلات فرشابان این شهرستان در فرمانداری برگزار شد، افزود: اکنون در شرایطی هستیم که جامعه فرش باید از مطالبه گری فراتر رفته و برای احقاق حقوق خود بجنگند.
وی گفت: دانش نظری فرش متعلق به ایران است و دلیل این مدعا هم این است که هرگاه در صادرات فرش مشکل پیدا کردیم در مجموع کل صادرات خارجی هم مشکلاتی ایجاد می شود.
به گفته او، صنعت تولید فرش کشور هم علاوه بر اینکه مشمول تحریم های ظالمانه خارجی است، به دلیل برخی تفکرات مدیریتی و قوانین داخلی هم با مشکلاتی مواجه شده است و لازم است با همت و اراده جدی مسیر تولید و صادرات این کالا تسهیل شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرش دارای جنبه های هنری و صنعتی است و باید از این صنعت در زمینه های تولید، تجارت و مدیریت حمایت های لازم به عمل آید.
رافع اظهار داشت: حدود سه هزار قانون اقتصادی نخوانده در کشور داریم که مواردی از آنها مربوط به حوزه تولید فرش است و در این سالها کمتر شاهد مطالبه گری جامعه فرشبافان بوده ایم.
وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه ۲ ردیف بودجه برای حمایت از فرشبافان تخصیص یافت که اعطای تسهیلات فنی و اعتباری یکی از آنهاست اما در زمینه جزئیات آن خیلی اطلاعاتی در دست نیست و تنها حدود ۲ میلیارد تومان پرداخت شد که بسیار ناچیز و اندک است.
رافع گفت: استان مرکزی در زمینه رنگرزی حرف اول را می‌زند و ظرفیت های بالایی در تولید فرش دارد و شهرستان ساوه نیز با  بهره مندی از منطقه ویژه اقتصادی می تواند نقش مهمی در زمینه تولید فرش کشور و حتی صادرات به سایر کشورها داشته باشد.
وی اظهار کرد: فرشبافان، سربازان عرصه اقتصاد در حوزه تولید و صادرات فرش هستند و باید در این زمینه نقشه راه داشته باشیم زیرا اگر بدون برنامه عمل کنیم، صنعت فرشبافی نابود می شود و باید منتظر بود که سایر صنایع جای آن را پر کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: استانداران باید طبق قانون کارگروه فرش که زیرمجموعه شورای برنامه ریزی است را با جدیت تشکیل دهند و فرشبافان هم لازم است این موضوع را مطالبه کنند و حتی می توانند در صورت برگزار نشدن چنین نشست هایی، مراتب را از طریق وزارت کشور پیگیری نمایند.
وی عنوان کرد: لازم است تشکل ها و انجمن های صنفی در زمینه فرش و قالیبافی تشکیل شود تا مطالبات را با جدیت پیگیری کنند و انتظار داریم که در ساوه که شهر لچک و ترنج است، حداقل ۲ استارتاپ راه اندازی شود و مرکز ملی فرش هم از آن حمایت خواهد کرد.
وی همچنین بر ضرورت تشکیل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه فرشبافی برای تعیین استراتژی فرش در شهرستان ساوه تاکید کرد.
رافع گفت: شرایط پرداخت تسهیلات سامانه کارا به فرشبافان نیز بسیار آسان شده است و می توان از طریق وبینار به جامعه هدف آموزش های لازم ارائه شود تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
به گفته او، امکان پرداخت تسهیلات کارا بدون نیاز به تایید استانداری ها و صرفا با تایید ادارات کل صنعت، معدن و تجارت هر استان برای فرشبافان مهیا شده است و مرکز ملی فرش هم در این زمینه همکاری لازم را دارد.
وی گفت: قوانین مزاحم زیادی در زمینه تولید فرش داریم که باید با اهتمام دولت و مجلس شورای اسلامی برطرف شوند.
به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، تاکنون بیش از هفت مصوبه هیات وزیران و ۲ مصوبه در مجلس برای حمایت از قالیبافان سراسر کشور به تأیید رسیده است و نتیجه این مصوبات نیز احیاء شدن تسهیلاتی بود که به مدت ۶ سال متوقف ماند و برای نخستین بار یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه فرش اختصاص یافته است.
رافع گفت: با استفاده از ظرفیت های اکسپو (نمایشگاههای جهانی که زیر نظر دفتر بین المللی نمایشگاهها به مرکزیت شهر پاریس) و عرضه فرش ایرانی، می خواهیم پیام صلح و انسان دوستی کشورمان را به جهانیان اعلام کنیم.
فرماندار ساوه نیز در این نشست، گفت: فرش و صادرات آن در بازارهای جهانی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور دارد.
«علی میرزایی» افزود: بیمه رایگان قالیبافان اهمیت زیادی دارد و در مهمانشهر شهید ناصری ساوه که محل اسکان پنج هزار و ۷۰۰ تن از اتباع کشور افغانستان است،  بانوان زیادی به حرفه فرشبافی مشغول هستند و تقریبا در همه خانه ها دارای دار قالی نصب شده است.
وی ادامه داد: کیفیت فرش های تولیدی بانوان افغانستانی ساکن این اردوگاه بسیار بالاست و حدود ۲ هزار دار قالی فعال وجود دارد.
فرماندار ساوه گفت: برخی افراد تاجر و سرمایه دار هم فرش های بافته شده بانوان ساکن مهمانشهر شهید ناصری ساوه را به قیمتی بسیار نازل خریداری می کنند و در واقع به آنها فقط دستمزد آن هم با تاخیر پرداخت می کنند اما عواید و ارزش افزوده فرش به فرشبافان نمی رسد.
میرزایی گفت: در واقع بدلیل نداشتن سرمایه در میان بانوان فرشباف، شاهد آن هستیم که از سوی برخی تاجران مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و پول شان هم با تاخیر پرداخت می شود.
فرماندار ساوه اظهار داشت: پیشنهاد ما ایجاد شعبه پایانه های فرش که چندی پیش در زنجان افتتاح شد برای شهرستان ساوه است و در این زمینه آمادگی انعقاد تفاهم‌نامه با محوریت مراکزی چون آموزش و پرورش را داریم.
وی تاکید کرد: اگر سرمایه ای در اختیار خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی همراه با مواد لازم فرشبافی قرار گیرد، زمینه ای برای اشتغال، تولید با ارزش افزوده و در نهایت خودکفایی این خانوارها خواهد بود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از ۲ کارگاه فرشبافی در شهر ساوه بازدید کرد.