تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان شمالی با کمبود نقدینگی مواجه‌اند

بجنورد- محمدی، رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مرکز خراسان شمالی گفت: بیشتر تولیدکنندگان این استان دچار کمبود نقدینگی هستند و همین امر موجب شده تا آن‌ها نتوانند با آرامش خاطر امر تولید را انجام دهند.

ابوالقاسم محمدی در گفتگو با بازار؛ با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی تولیدکنندگان فرش دستباف استان اظهار داشت:  پشم دام‌های این استان مناسب بافت فرش دستباف نیست و بیشتر برای بافت فرش‌های کردی و… استفاده می‌شود.

وی افزود: اکنون مواد اولیه فرش دستباف از است آن‌های مشهد، اصفهان، تبریز و… تهیه می‌شود.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مرکز خراسان شمالی تعداد بافندگان فرش دستباف مرکز استان را ۱۳ هزار بافنده عنوان کرد و گفت: این تعداد بافندگان دارای کارت صنعتگری نیز هستند که از این تعداد تنها حدود هزار و ۷۰۰ نفر بیمه هستند.

محمدی در خصوص میزان درآمد بافندگان فرش نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد بافندگان فرش دستباف استان را بانوان تشکیل می‌دهند و این بعد از خانه‌داری شغل دوم آنان محسوب می‌شود مدت‌زمان بافت قالی بستگی به زمانی که آنان می‌گذارد دارد مثلاً دستمزد قالی ۳*۲ در یک دوره دو یا سه ماه هشت‌تا ده میلیون تومان است.

وی ادامه داد: قیمت قالی‌ها بستگی به کم‌کار؛ پرکار بودن قالی، جنس نخ، تعداد رنگ‌هایی که در آن استفاده‌شده و… دارد در حال حاضر قیمت قالی‌های ۳*۲ جفتی ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و بک تخته قالی ۴*۳  از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود.